Kalsiyum
   Gebeliğinizin 8. Haftasında oluşmaya başlayan bebeğin kemik ve dişlerinin gelişimi için kalsiyum önemlidir. Gebelikte, normal gerek duyduğunuz miktarın iki katı kadar kalsiyum gerekir. Kalsiyum açısından gerekli besinler arasında peynir, süt, yoğurt ve yapraklı sebzeler sayılabilir. Ancak süt ürünlerinin yağ açısından da zengin olduğunu unutmayın. Bu nedenle yağı alınmış süt ve yoğurdu tercih etmelisiniz.
   
   Günlük fazla kalsiyum ihtiyacınızı şunlarla giderebilirsiniz:
   85gr yağsız peynir,
   7 dilim beyaz emek,
   2 bardak süt,
   170gr sardalya.
   Beyaz ekmek
   Yağı alınmış süt
   Yarım yağlı peynir
   Lor peyniri
   Taze badem
   Sardalya

   Protein
   
   Gebelikte protein gereksinimi arttığı için protein içeren çeşitli besinler almalısınız. Balık, et, kuru baklagiller ve sütten yapılan besinler protein açısından zengindir. Ancak hayvansal besinler yağ açısından zengin olduğu için aşırı alınmalı, etin yağsız tarafı tercih edilmelidir.
 
   Tavuk eti
   Balık
   Yoğurt
   Yer fıstığı
   Fıstık ezmesi
   Yağsız kırmızı et 
   Yumurta 
   Mercimek
   Kaşar Peyniri
   C Vitamini
   
   C vitamini
   
   Plasenta için yararlıdır. Vücudunuzun hastalık etkenlerine karşı direncini artırır ve demirin bağırsaklarda emilimini kolaylaştırır. C vitamini taze meyve ve sebzelerde bulunur. Vücutta depolanmadığı için her gün belli bir miktarda alınmalıdır. Uzun süre saklanan ve pişirilen besilerde c vitaminin çoğu kaybolur. Besinleri taze iken tüketilmeli, sebzeleri ya çiğ ya da az haşlayarak yemelisiniz.

   Lahana
   Greyfurt
   Domates
   Karnabahar
   Kırmızı ve yeşilbiber
   Brüksel lahanası
   Portakal
   Patates
   Çilek
 
   Lifli Gıdalar

   Günlük beslenmemizin büyük bir bölümünü oluşturması gerek lifli (posalı) yiyecekler, gebelikte sık görülen kabızlığın önlenmesinde çok yararlarıdır. Her gün bolca yiyebilirsiniz.Kepekli besinler de lif içerir, ancak diğer bazı besinlerin emilimini bozduğundan fazla yenmemelidir.

   Kepekli ekmek
   Ahududu
   Bezelye
   Esmer pirinç 
   Kuru üzüm 
   Kuru yemiş
   Kepekli makarna
   Kuru kayısı
   Pırasa

   Folik Asit
   
   Bebeğinizin merkezi sinir sisteminin gelişmesi için özellikle ilk haftalarda folik asit gereklidir. Vücutta depolanmadığı ve gebelik süresince normalden fazlasına gerek duyulduğu için her gün alınmalıdır. Taze yeşil sebzeler folik asit kaynağıdır. Pişirme ile içlerindeki folik asit azalacağı için çiğ ya da az haşlayarak yemelisiniz.

   Ispanak
   Fındık
   Kepekli ekmek 
   Yer fıstığı
   Karnabahar

   Demir
   
   Gebelikte, hem bebeğin doğumundan sonra kullanacağı demirin depolanması hem de gebelik nedeniyle artan kanınıza yeterli oksijenin taşınabilmesi için normalden daha fazla miktarda demire ihtiyaç vardır. Hayvansal yiyeceklerdeki demir, sebze ve kuru meyvelerde olandan daha kolay emilir. Et yiyemiyorsanız, demirin emilimini artırmak için aldığımız besinlerin C vitamini açısından zengin olması gerekir. Diyet demir eksikliğini gidermek için tek başına yeterli olmaz. Dolayısıyla artan demir ihtiyacını karşılamak için demir içeren ilaçların alınması gerekir. Demir bebeğin ve annenin ana ilaçlarından biridir. Demir eksikliği sonucu yorgunluk hissi ve konsantrasyon eksikliğinin yanı sıra cilk ve mukozada solukluk, saç dökülmesi gibi bazı fiziksel belirtilerde ortaya çıkar.

   Yağsız Kırmızı et
   Ton Balığı
   Kara Ciğer

   Şeker
   
   Gebeliğiniz sırasında aldığınız besinler, plasenta aracılığı ile bebeğinize de geçmektedir. O yüzden sağlığınıza zararlı olabilecek besin maddelerinden korunmanız gerekmektedir.
YağlarDengeli bir diyetle toplam enerji ihtiyacının % 30’u yağlar tarafından karşılanmalıdır. Tüketilecek yağların seçiminde (zeytin ve mısırözü yağları), hayvansal olanlara (tereyağı, iç yağı) tercih edilmelidir.
   
   İşlenmiş yiyecekler

   Konserve gibi işlenmiş yiyeceklerden, gebeliğiniz süresince uzak durmalısınız. Bu tür yiyeceklere genellikle fazladan şeker ya da tuz katılmıştır; fazlaca yağ içerebilirler, gereksiz koruyucu, tatlandırıcı, renklendiriciler bulunabilir. Ürünlerin etiketlerini dikkatlice okuyup, yapay maddeleri içermeyenleri ya en az içerenleri seçmelisiniz.
Dondurulmuş yiyeceklerİşyeri yemekhanelerinde verilen sıcak yemeklerden, önceden pişirilmiş süpermarket yiyeceklerinden, yeni pişirilmiş ve sıcak olmayan tavuk etinden sakınmanız gerekir. Bunlarda bebeğinize geçip, tehlike oluşturabilecek bakteriler bulunabilir.
   
   Süt ve peynir
   
   Tüm mayalanmış peynirler ve pastörize edilmemiş süt de zararlı olabilir. Mutlaka pastörize edilmiş süt içmelisiniz.

   Sıvılar
   
   Gebelikte böbrekleri çalıştırmak ve kabızlığı önlemek için bolca sıvı içilmesi çok yararlıdır. En iyi içecek sudur. Bu nedenle gebelikte istediğiniz kadar bol su içebilirsiniz.

   Çay, kahve, kakao
   
   Bunların hepsinde bulunan kafeinin sindirim sistemine bazı zararlı etkileri vardır. Kafein içeren içecekleri günde üç fincandan fazla içmemeniz doğru olur. Hatta dayanabilirseniz, bu tür içeceklerden gebeliğiniz boyunca uzak durun. Bunların yerine bol bol maden suyu içebilirsiniz.

   Bitki çayları
   
   Gebelik sırasında bitki çayları içmek istiyorsanız bunların etkilerini iyice araştırmakta yarar vardır. Paketlenmiş olarak satılan hazır bitki çaylarının bir bölümünde, bebeği etkileyebilecek katkı maddeleri olabilir, ancak çoğunun bebeğe zararı yoktur Hatta ahududu yaprağından hazırlanan çayın doğumu kolaylaştırdığına eskiden beri inanılır.

   Şeker
   
   Kek, bisküvi, reçel ve meşrubat gibi şekerli yiyecek ve içecekte gerekli temel besin maddeleri azdır. Bunlar kilo almanıza neden olabilir. Enerjinizi ekmek gibi karbonhidratlardan almanız, şekeri azaltmanız yararlıdır.

   Tuz
   
   Çoğu insan gereğinden fazla tuz yer. Gebelikte ise aldığınız tuzun miktarını dengeli tutmanız önemlidir. Fazla tuz bacaklarda şişmelere ve sonuç olarak tansiyonunuzun yükselmesine neden olur.

   Aşerme
 
   Gebelikte turşu, muz, karpuz, soğan gibi bazı yiyeceklere karşı aşırı istek doğabilir. Çok arzuladığınız bu yiyecekleri sindirim düzeninde bozukluğa neden olmuyorsa ve şişmanlamanıza yol açmayacaksa uygun miktarda yemenizde bir sakınca yoktur.

   Gebelikte en yararlı besinler

   • Süt, yoğurt, peynir(Kalsiyum, protein)
   • Yeşil yapraklı sebzeler(C vitamini, lif, folik asit)
   • Yağsız kırmızı et(Protein, demir)
   • Tavuk eti(Protein, demir)
   • Sardalya(Kalsiyum, protein, demir)
   • Portakal(C vitamini, lif)
   • Balık(Protein)
   • Kepekli ekmek(Protein, lif, folik asit)

   Gebelikte en zararlı besinler

   • Genel olarak tatlı ve şekerlemeler
   • Şekerli marmelatlar
   • Likörler
   • Gazlı ve şekerli içecekler: Kola, gazoz vb.
   • Aperatifler
   • Kızartmalar
   • Çok fazla kahve ve çay
   • Fazla yemek yemek

   Gebelik süresince beslenmeye bağlı olan bazı rahatsızlıklar görülebilir. Bunlar genellikle rahatsız edici semptomlar olmakla birlikte hamileliğin iyi neticelenmesini engelleyecek derecede değildirler. Yine de bunları kendi doktorunuzla görüşmeniz gerekmektedir.

   Bulantı

   Gebeliğin ilk aylarında sıklıkla rastlanan bu rahatsızlık gastrik aktiviteyi etkileyen hormonal değişimlere bağlıdır. Bu değişiklikler kimi zaman kusmaya ve bazı gıdalardan tiksintiye yol açabilir. Böyle bir tiksinti oluşursa bu gıdalar için zorlanmayıp başka gıdalara geçilmesi gerekir. Küçük ve sık öğünlerden oluşan hafif diyet, gastrik aktiviteyi azaltarak hazım müddetini kısaltır. Bu nedenle gün içinde dağıtılmış 5 hatta 6 öğünle beslenilmesi tavsiye edilir. Sadece ender durumlarda ve kendi doktorunuzun isteği doğrultusunda ilaca başvurmanız gerekebilir.

   Mide Yanması

   Bu rahatsızlık da hamilelikte sık görülür ve özellikle de büyüyen rahmin midede sıkışmaya yol açması nedeniyle tüm hamilelik müddetince devam edebilir. Bu durum içinde küçük ve sık öğünler halinde beslenilmesi tavsiye edilir.

   Kabızlık

   Gebelikte hormonal faktörlere bağlık olarak bağırsak motilitesi (hareketliliği) azalmaktadır. Bu nedenle gebe kadınlara kepekli ekmek, hububat, meyve, çiğ ve pişmiş sebzeler gibi lif açısından zengin gıdaları bol miktarda almaları tavsiye edilir. Kabızlığa yönelik ilaçların kullanımı ise tavsiye edilmez.

   Kilonuzu Kontrol Edin
   
   1. En az haftada bir defa olmak üzere düzenli tartılın. Tartılma işini sabahları aç karnına ve giyinmeden yapın.
   2. Ayda ortalama 1 kiloluk bir artışla gebeliğin sonunda vücut ağırlığınızın 9 ila 12 kilodan fazla artmamış olması gerektiğini hatırda tutun. Ancak ilk üç aylık dönemde gebeliğin normal gelişimi için herhangi bir kilo artışı gerekmediğini de unutmayın.
   3. Özellikle de el ve ayaklarda şişme görülüyorsa, aşırı hızlı kilo artışlarını (10 günde 1 kilo gibi) derhal doktorunuza bildirin. Aynı şekilde kilonuzda belirgin bir düşüş olursa doktorunuzu bu durumdan haberdar edin.

   Sabah kahvaltısı

   Bir su bardağı süt (200 cl.)
   Beyaz peynir 30-60 gr. (1 – 2 kibrit kutusu kadar)
   Bir yumurta
   Bir dilim ekmek
   Şeker 15-30 gr.Öğle yemeği
   Bir porsiyon et (Izgara veya haşlama – 20 gr.)
   Bir porsiyon sebze (200 gr.)
   ½ su bardağı yoğurt (10 gr.)
   Bir porsiyon meyve (200 – 250 gr.)

   Akşamüzeri kahvaltısı

   Bir su bardağı süt (200 gr.)

   Akşam yemeği
   
   Bir porsiyon et veya balık
   Bir porsiyon sebze (200 gr.)
   Bir dilim ekmek (50 gr.)
   Bir su bardağı meyve suyu
   
   Önemli notlar
   
   Bebeğiniz için en iyi gıda anne sütüdür. Doğumdan sonra bebeğin sizi emmesini engelleyen en önemli nedenlerden birisi, meme başının emmeye uygun olmamasıdır. Uygun meme başı için gebeliğin 6. Ayından itibaren günde 3 kez (sabah, öğle, akşam) olmak üzere meme başı masajı yapmak gerekir. Bunun için her iki meme başını parmağınızla sıra ile aşağıdan yukarıya olacak şekilde 10 kez hafifçe vuracaksınız. Bu uyarıyla meme başı yavaş yavaş bebeğin emeceği şekilde oluşacaktır.Bebeğiniz sizin duygusal durumunuzu ve sesinizi çok iyi algılamaktadır. Onunla konuştuğunuzda sizi duyacağından ve anlayacağından emin olabilirsiniz. Sıkıntınız, üzüntünüz, yorgunluğunuz, sevinciniz bebeğiniz tarafından yoğun şekilde hissedilecektir. Ruhsal yönden sağlıklı ve huzurlu bir bebek için kendi psikolojinizi kontrol etmeniz gerekmektedir.

 
bmod3
nobetci_eczanelerfacebook
© Tüm Hakkı Saklıdır. SETBAŞI TIP MERKEZİ 2012-2016